– Grzegorz Pabel o T. P. Potworowskim

Piotr Potworowski

Galeria Studio oraz Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta w Warszawa zorganizowały w 1996 roku wystawę pt. „Piotr Potworowski. Nieznane prace na papierze z lat 1950 – 1958 ze zbiorów rodziny artysty”. Na ekspozycji zaprezentowany został zespół prac nigdy wcześniej nieudostępniony publiczności. Chcielibyśmy przypomnieć dwa gwasze z lat pięćdziesiątych, które stworzył T. P. Potworowski.

W takich słowach pisał o malarstwie naszego patrona Grzegorz Pabel:

„Pojawienie się malarstwa Piotra Potworowskiego pod koniec lat pięćdziesiątych w Polsce było zwłaszcza dla młodych, ale również dla starszych wielkim wydarzeniem. Jego obrazy pomimo zbieżności z kapistami wnosiły szeroki oddech świata, a twórczość ta była bardzo osobista i niezależna. Ostatni okres malarstwa – okres „polski” jest najbardziej charakterystyczny dla artysty, zapadający głęboko w pamięć. Do obrazów ważnych należą „Błękitny pokój”, „Wodospad w Nidzicy”, „Krajobraz z Łagowa” oraz „Akt na piaskowym tle”.

W Galerii Studio mamy wyjątkową okazję szerzej poznać notatki i szkice malarskie znalezione w zakamarkach londyńskiego mieszkania. Są to różne dróżki, którymi artysta dochodził do swoich obrazów. To tutaj formułuje lapidarność formy postaci kobiecych, pejzaży i przestrzeni obrazów, czy konstrukcji owalu malarskiego. Zbiór prac na papierze jest szeroką drogą składającą się z „ziaren i kamyczków malarskich”.

To wszystko jest bardzo ważne i cenne dla nas, tak jak było ważne dla artysty, z tej „gleby” notatek wyrastają obrazy, wyrasta malarstwo Piotra Potworowskiego”.

Źródło: Wydawca Centrum Sztuki Studio, listopad 1996, Warszawa

About Author

Back to top
pl_PLPolish